Fontos vagy! – nyelvhasználati kampány a Felvidéken
2011. október 26. írta: JClayton

Fontos vagy! – nyelvhasználati kampány a Felvidéken

  Az utóbbi években Szlovákiában szokatlan időtöltésnek számított kisebbségiként a nyelvhasználati jogok mellett küzdeni. A polgári ellenállás netovábbját az SNS-plakátokra rajzolt obszcén gesztusok, vagy (jellemzően délről érkező turisták hagyatékaként) egy-egy Nagy-Magyarország matrica jelentette a helységnévtáblákon. A helyzet az utóbbi hónapokban megváltozott, a közösség végre életjeleket adott magáról. Pozitív üzenetekkel a fennmaradásért – nagyjából ezzel a szlogennel lehetne jellemezni az elszaporodó gerillaakciókat és a „Fontos vagy!” mozgalmat.

  Az aktivisták feltűnése nem volt előzmények nélküli. A Fico-kormány idején keményebb, szankciókkal tarkított államnyelvtörvényt fogadtak el (...egyáltalán mennyi értelme van az államnyelv fennmaradását törvénnyel védeni?), a nemzetiségi konfliktusok gerjesztése pedig egyenesen a szlovákiai nacionalisták stratégiájává vált. A választásokat megelőző hónapokban például új, látványos helyre került a komáromi Cirill-Metód szobor, megakadályozták Sólyom László belépését az ország területére, a leköszönő parlament pedig egy utolsó húzással megtiltotta a kettős állampolgárság legális felvételét. Utóbbi pár dolog a „Fontos vagy!” mozgalom célját ugyan nem érinti, de magyarázza, miért váltak az emberek annyira dühössé, hogy az a polgári aktivitás terén is megmutatkozott.

  A Híd kormányra kerülésével Bugár Béláék pártjától a felgyülemlő nemzetiségi problémák megoldását várta a felvidéki magyar közösség, de az elvárások csak részben teljesültek be. Ami a szlovákiai kisebbségek nyelvhasználatát illeti, a nyelvtörvény enyhült, de nem eléggé. És ami még nagyobb problémát jelentett, a folyamatosan változó szabályok miatt a magyarság jogtudata is mélypontra süllyedt: azaz a nagy többség máig nincs tisztában azzal, hogy hol és mikor kommunikálhat anyanyelvén jogosan, horribile dictu büntetés nélkül, és hol nem. Ez a bizonytalan állapot vágta ki végleg a biztosítékot.

  Tiltakozni sokféleképpen lehet. Át lehet firkálni a szlovákul írt táblákat, gyújtó hangú cikkeket publikálhatunk az újságokban, vagy a Facebookon. És van a tiltakozás, az ellenállás legnehezebb, egyben legértelmesebb formája: amikor az aktivisták semmiből létrehoznak valami jót és szokatlant, példát mutatva a többieknek. Komoly fejlemény, hogy ezt az utat járják végig a felvidéki civilek is.

  A kétnyelvűség szorgalmazása kulcsszerepet játszik a polgári akciók céljaiban. A magyar kisebbség még mindig sok helyütt domináns, de a kisebbség nyelvén írt feliratok, hivatalos iratok eltűntek, rosszabb esetben még az üzletekben sem tudunk magyarul kommunikálni a nyelvet nyilvánvalóan beszélő eladóval. Ami még rosszabb, a jelenség azt hozza magával, hogy a közösségből lassan kiveszik a szégyenérzet. Ha valaki elhiteti magával, hogy a magyar nyelv konyhanyelvvé válása természetes állapot, minden lelkiismeret-furdalás nélkül mond le olyan jogokról, amelyek a hivatalokban megilletnék. A vásárlás során meg főként – teljesen abszurd dolog belegondolni, hogy a fizető vevő az eladóhoz alkalmazkodik abban, hogy milyen nyelvet használ.

  Magyarországiként olvasva a fenti sorokat talán érthetetlen dilemmákról van szó, de ha valaki mindkét nyelvet beszéli, komoly problémákat okozhat annak a megítélése, hol alkalmazkodik a többséghez, és hol alázkodik meg előtte.

  Az egészséges közösségi jogtudat megteremtésének egyik módja a figyelemfelkeltés. Így jelenhettek meg a kétnyelvűséget követelő matricák, a csak szlovákul írt óriásplakátokon jelentkező tiltakozó feliratok, vagy egy gerillaakció részeként felállított kétnyelvű közlekedési tábla. A „Fontos vagy!” mozgalom egy újabb láncszem: egy olyan civil kezdeményezés, ami a vállalkozásokat ösztönzi a magyar feliratok átvételére. A mozgalom matricájával jelölik azon boltokat, üzleteket, amelyek felvállaltan és tudatosan két nyelven – szlovákul és magyarul is – kommunikálnak vevőikkel. „Ahol ezt a matricát látod, ott biztos lehetsz abban, hogy a kiszolgálásnál és az ügyintézésnél megtisztelnek nyelvedben és kultúrádban” – hirdetik a kezdeményezők. A labda pedig a vásárlók térfelén pattog. Vajon tényleg kimutatható előnye származik a boltosoknak abból, ha extra szolgáltatásként magyarul kommunikálnak a vevőkkel? Ezt az idő fogja megmutatni. A szlovákiai magyar közösség öntudatossága hivatalosan is próbára van téve.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr1003326064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jan 2011.10.26. 10:27:15

Nagyon jó kezdeményezésnek tűnik.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.10.26. 10:38:16

a felvidékiek gyurcsányista komcsik. többnyire. olvadjanak.

kispufi 2011.10.26. 11:13:48

@málnási: ?! (mondhattam volna dodósan is...)

vizipipa 2011.10.26. 11:50:47

Az eredmény tisztán a felvidéki magyarokon múlik. Örülök, hogy valami megpezsdült.

A kétnyelvűséget követelő matricázást más szlogenekkel is lehetne bővíteni. Csak egy példa: Írd ide magyarul is, mert nem értem!

kurgan 2011.10.26. 14:04:15

@málnási: így van. ki se látszunk gyurcsány seggéből.

kurgan 2011.10.26. 14:34:45

@málnási: akkor te meg biztosan az orbán hátsó felében szarakodsz.

élesi 2011.10.26. 20:16:18

@málnási: Ne beszéljen baromságot! Amikor fehér lovamon bevonulok Kassára, nem lesz elég a tótokat elmagyarosítani, még a magyarokat is vissza kelljen majd vezetni az emberi létbe?

napolajos (törölt) 2011.10.26. 22:03:25

@kurgan: Már bocsánat, de a maga erosza mintha zsákutcába tévedt volna. :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.10.27. 20:13:16

@élesi:

hát ezek már biztos nem kiabálják, hogy horthy, kánya, imrédy! :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.10.27. 20:23:26

nyelvhasználati kampány jó lenne itthon is, pl a mandineren, mert ezek a fiúk is olyan trendik

gordiusz 2011.10.28. 14:33:40

Elég sokszor járok arrafelé, de nagyon ritkán feltételeztem a magyarul nem beszélő eladóról(konkrétan egy ilyen üzletet ismerek), hogy egyébként tudna magyarul. Sajnos az a nagy büdös helyzet, hogy a szülők gyakran szlovák iskolába iratják a gyereket, vegyes házasságban szinte biztos, emiatt folyamatosan csökken a magyar nyelvet ismerők száma. Érsekújváron 10 éve még nem volt probléma magyarul megértetni magad egy üzletben, ma már ez a kivétel.
Viszont a hipermarketek közül a Kauflandban minden nagyobb felirat kétnyelvű (igaz, a magyar "tisztelettudóan" kisebb betűmérettel), én oda járok mustárért.

Az útjelző táblák kétnyelvűségének hiányát ép ésszel nem lehet felfogni, nem kerülne sokba, és jelentősen javítaná a komfortérzetet. Átmész pl. Szlovéniába az autópálya, ott minden kétnyelvű, ott nem félnek a visszacsatolódástól.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.28. 22:24:23

@gordiusz: Igen, Érsekújvár kb. 30% magyar és 70% szlovák. És igen, gyakran még a magyar szülők sem teszik magyar iskolába a gyerekeiket. Viszont a magyarországiak és a turbómagyarok ezt általában azzal söprik le az asztalról, hogy ezek "mocskos, haza/nemzetárulók" és kész, hogy mik ennek a mélyebb okai, és hogy miért vált a "magyar gyerek-szlovák iskola" gyakorlatilag tömegjelenséggé azzal már csak nagyon kevesen törődnek.

SvenH. (törölt) 2011.10.30. 01:00:25

@málnási: egyre jobban érik a ruha büdös ribanc

tevevanegypupu 2011.10.30. 08:35:03

@Vhailor:

Tudjuk miert adjak szlovak iskolaba a gyerekeket, de azt nehez megerteni, hogy ahol az egyik szulo magyar, miert nem tanitjak meg a gyereket magyarul. Es - foleg olyan orszagban ami Magyarorszag tulajdona volt es lenne (es remelem egyszer majd lesz is mert visszakapjuk) - szomoru.

tevevanegypupu 2011.10.30. 08:35:03

@Vhailor:

Tudjuk miert adjak szlovak iskolaba a gyerekeket, de azt nehez megerteni, hogy ahol az egyik szulo magyar, miert nem tanitjak meg a gyereket magyarul. Es - foleg olyan orszagban ami Magyarorszag tulajdona volt es lenne (es remelem egyszer majd lesz is mert visszakapjuk) - szomoru.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 08:40:00

@tevevanegypupu: Miért, miért, miért ...

Hát éppen erre céloztam - mert számára FELESLEGES, azért.

Ugyan mihez kell neki a magyar nyelv? Max. ahhoz, hogy a 80+ éves nagymamával tudjon beszélni, aki nem tud olyan jól szlovákul mint az anyu/apu. Ezen kívül semmire.

A magyar nyelv Szlovákiában konyhanyelvvé silányult, nyilvános helyen legfeljebb ismerősök között használatos, de amúgy nem nagyon. Természetesen kivételek vannak, a Csallóköz egyes részei, esetleg egy pár határmenti falu, de amúgy már többnyire csak az idősebb generációk használják, az ifjúság számára, még ha magyar (származású) a szlovák az első nyelv amin megszólal.

tevevanegypupu 2011.10.30. 08:47:33

@Vhailor:

Azt nagyjabol ertem, hogy az a generacio - foleg masodik generacio - aki ott szuletett mar hazajanak tekinti Szlovakiat. Nincs benne szulorusag, nosztalgia es harag a tortenelem minket ert egyik legnagyobb igazsagtalansaga miatt. De nagyon nagy hiba, hogy a nagyszulok, szulok nem eroltettek mindenaron a magyarul tanulast, mert - tudom ez hulyen hangzik - ez olyan ellenallas lenne vagy lett volna az elcsatolas miatt.
Kulonben pedig az anya vagy apanyelv egyszeruen nem lehet felesleges meg akkor sem, ha sehol a vilagon nem hasznaljak, ha egyetlen emberrel sem tud beszelgetni valaki, azt akkor is meg kell tanulni, erkolcsi kenyszer es kesz.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 08:56:00

@tevevanegypupu: Erkölcsi kényszer ide vagy oda. Egy nyelv megtanulása mindenképpen egy idő, akarat és "energiaigényes" tevékenység.

A felvidéki "keverék" embereket pedig, akárcsak a magyarországi magyarokat, elsősorban a filléres gondjaik kötik le. Itt a maradék magyar értelmiséget 1945-48 között lefejezték, kitelepítették, deportálták Csehországba vagy csak egyszerűen elüldözték. Szó szerint nagyítóval kell keresned olyanokat, akik egyáltalán OLVASNAK még magyar könyveket. Tudod mennyi jó, magyar származású parasztgyereket ismerek? Egyikük sem olvas semmit, mert egyszerűen nincs rá se ideje se műveltsége. A legfontosabb, hogy legyen munka. Munka pedig van, Pozsonyban, Nyitrán, Nagyszombaton és a Vág völgyében. Ha pedig dolgozik 12 órákat naponta négyszer a héten, akkor nem is csodálkozhatunk, hogy másra nincs nagyon ideje.

tevevanegypupu 2011.10.30. 13:12:20

@Vhailor:

Azt nagyjabol ertem, hogy az a generacio - foleg masodik generacio - aki ott szuletett mar hazajanak tekinti Szlovakiat. Nincs benne szullas miatt.
Kulonben pedig az anya vagy apanyelv egyszeruen nem lehet felesleges meg akkor sem, ha sehol a vilagon nem hasznaljak, ha egyetlen emberrel sem tud beszelgetni valaki, azt akkor is meg kell tanulni, erkolcsi kenyszer es kesz.

tevevanegypupu 2011.10.30. 13:14:44

@tevevanegypupu:

Ez a masodik nem tudom micsoda komolyan, ez valami keveredes, kezdek felni az internettol.((-:

tevevanegypupu 2011.10.30. 13:18:26

@Vhailor:

Hiszen ertem, tudom, hogy a napi megelhetes gondjai nagyon sok embertol elvesznek minden kedvet, a felelem a munka elvesztese miatt is lehet nagyon komoly ok arra, hogy valakinek kisebb gondja is nagyobb legyen a magyar nyelv tanulasanal. Csak gyerekkorban azert megis konnyebb lenne megtanulni es legalabb az egyik szulo beszelhetne is otthon a gyerekevel magyarul. felteve persze, ha nem valami vadszlovakkal el, aki nem birja az ilyesmit. De azzal nem is kell(ene) osszekotni egy egesz eletet..

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 13:18:56

@tevevanegypupu: Nem tudom én se. A nettől nem kell félni, úgy is rajta van minden.

tevevanegypupu 2011.10.30. 13:22:24

@Vhailor:

Hajaj, meg sokkal tobb is mint kellene. Ezek mindig figyelnek, soha nem pihennek?((;

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 13:27:03

@tevevanegypupu: Előfordulnak az olyan esetek is... ismerek egy párat. A magyar fél általában mindig enged.

De most a lényegre utalnék: A felvidéki magyarságot nem lehet hangzatos hazafias szólamokkal és látszatintézkedések segítségével magyarnak megtartani. Itt nem esik senki hasra attól, ha valaki/mi pesti, és a magyarországi viszonyok inkább taszítják mint vonzzák az ittenieket, szemben mondjuk a kárpátaljaiakkal, délvidékiekkel vagy erdélyiekkel, akik számára Magyarország mégiscsak egy lépcsőfokkal magasabb civilizációs szintet jelent mint az az ország, amelynek állampolgárai.

Az ittenieket csak komoly eredményekkel, elsősorban természetesen gazdasági téren, lehet meggyőzni. Ha Magyarország képes lesz számukra egy pozitív, vonzó és sikeres jövőképet kínálni, akkor talán megfordulhatnak az asszimilációs trendek, másképp nem.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 13:30:03

@tevevanegypupu: Vagy te annyira fontos ember, hogy téged is figyelni kell? Tedd fel magadnak ezt a kérdést.

tevevanegypupu 2011.10.30. 15:06:58

@Vhailor:

O, de hanyszor feltettem mar. Mindig ugy gondolom hogy igen.(:

tevevanegypupu 2011.10.30. 15:06:58

@Vhailor:

O, de hanyszor feltettem mar. Mindig ugy gondolom hogy igen.(:

tevevanegypupu 2011.10.30. 15:11:37

@Vhailor:

Ennyire sikerorientaltak lennenek onhibajukon kivul Szlovakiaba szakadt honfitarsaink? Tudja arra varni, hogy Magyarorszag sikeres legyen,meglehetosen balga remeny egyelore, szoval ha igy neznenk a helyzetet, akkor innet - mostanaban es meg par evig - minden magyarnak menekulnie kellene. Kulonben senki nem akarja am kenyszeriteni a Szlovakiaban elo magyarokat hogy jojjenek vagy erzzek magukat magyarnak. Ez csak lehetoseg, kinek kinek esze avagy erzesei diktaljak mit tegyen.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 15:18:07

@tevevanegypupu: Itt még a rendszerváltáskor volt egyfajta homályos "remény", hogy majd "jönnek a magyarok". Nem feltétlenül tankkal, gépfegyverrel, de hogy majd "lesz valami", majd megtanítják "ezeket" itt "kesztyűbe dudálni".

Nevezzük tömören a magyar kultúr/civilizációs fölénybe vetett vakk hitnek. Ez nem teljesült be. Ezek a tótocskák az utóbbi húsz év alatt képesek voltak felpofozni és rendberakni saját kis országocskájukat. És, akárhogy is nézzük, jobban működött az elmúlt húsz évben mint Magyarország. Magyarországon nagyon hajlamosak lebecsülni, lenézni őket. Mintha 1918-ban vagy 38-ban megállt volna az idő. Itt viszont azóta történtek dolgok, magyarban nem, és ahogy elnézem, akkor még egy évtizedig biztos nem is fognak...

tevevanegypupu 2011.10.30. 16:33:06

@Vhailor:

A rendszervaltasnal a magyarok szinte mindent elszurtak, nem kicsit, nagyon..Nem hogy az elszakitott orszagreszek magyarjain nem tudunk segiteni de itthon, sajat magunkon sem. Meg csak azt sem mondhatni, hogy errol a kommunistak tehettek, mert ez nem igaz, errol kizarolag azok tehetnek, akik akkor es ott hagytak a kommunistakat "mukodni". Utana pedig? Haromszor szavaztak rajuk ura es ujra, valoszinuleg csak lelkuk igenye szerint, hiszen az epelmeju ember lathatta mit muveltek valasztasrol-valasztasra. Ok azok akik a hataron tuli magyarokat leneztek, akik elloktek oket es akik rettegtek es rettegnek meg most is attol, hogy "elveszik a nyugdijunkat, ingyen gyogyitjak majd oket, elveszik a munkankat..stb.." Hogy nem tudnak beszelni a szlovakiai magyarok magyarul azt nem helyeslem, de hogy nem kedvelik Magyarorszagot es az ott elok tobbseget, azt azert ertem.

tevevanegypupu 2011.10.30. 16:33:06

@Vhailor:

A rendszervaltasnal a magyarok szinte mindent elszurtak, nem kicsit, nagyon..Nem hogy az elszakitott orszagreszek magyarjain nem tudunk segiteni de itthon, sajat magunkon sem. Meg csak azt sem mondhatni, hogy errol a kommunistak tehettek, mert ez nem igaz, errol kizarolag azok tehetnek, akik akkor es ott hagytak a kommunistakat "mukodni". Utana pedig? Haromszor szavaztak rajuk ura es ujra, valoszinuleg csak lelkuk igenye szerint, hiszen az epelmeju ember lathatta mit muveltek valasztasrol-valasztasra. Ok azok akik a hataron tuli magyarokat leneztek, akik elloktek oket es akik rettegtek es rettegnek meg most is attol, hogy "elveszik a nyugdijunkat, ingyen gyogyitjak majd oket, elveszik a munkankat..stb.." Hogy nem tudnak beszelni a szlovakiai magyarok magyarul azt nem helyeslem, de hogy nem kedvelik Magyarorszagot es az ott elok tobbseget, azt azert ertem.

tevevanegypupu 2011.10.30. 16:33:06

@Vhailor:

A rendszervaltasnal a magyarok szinte mindent elszurtak, nem kicsit, nagyon..Nem hogy az elszakitott orszagreszek magyarjain nem tudunk segiteni de itthon, sajat magunkon sem. Meg csak azt sem mondhatni, hogy errol a kommunistak tehettek, mert ez nem igaz, errol kizarolag azok tehetnek, akik akkor es ott hagytak a kommunistakat "mukodni". Utana pedig? Haromszor szavaztak rajuk ura es ujra, valoszinuleg csak lelkuk igenye szerint, hiszen az epelmeju ember lathatta mit muveltek valasztasrol-valasztasra. Ok azok akik a hataron tuli magyarokat leneztek, akik elloktek oket es akik rettegtek es rettegnek meg most is attol, hogy "elveszik a nyugdijunkat, ingyen gyogyitjak majd oket, elveszik a munkankat..stb.." Hogy nem tudnak beszelni a szlovakiai magyarok magyarul azt nem helyeslem, de hogy nem kedvelik Magyarorszagot es az ott elok tobbseget, azt azert ertem.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 16:45:24

@tevevanegypupu: Nem hogy nem kedvelik. Egyszerűen látják, hogy odaát lefelé mennek a dolgok már jó régen, a cigányokat nem tudják kordában tartani, a foglalkoztatottság és a reálbérek csökkennek, infrastruktúrafejlesztés, munkahelyteremtés alig van...

Nem érzelmi alapon értettem azt, hogy "nem kedvelik" Magyarországot, de a társadalmi és a gazdasági viszonyok egyszerűen rosszabbak. Persze ez régióról-régióra változik de a nagy átlagban Magyarország mégiscsak rosszabbul áll mint Szlovákia. Számokkal kifejezve - Szlovákiában magasabb az egy főre eső GDP és alacsonyabb az eladósodottság (most valahol 40% körül van) mint magyarban.

Nézd - ha Szlovákia úgy nézne ki mint Ukrajna, Románia, Szerbia, akkor itt se lenne semmi tétje annak, hogy ha valaki "többségire" váltja gyerekét, ugyanabban a szarban élne úgy is. Itt viszont megvan annak az esélye, hogy a szlovákosodással a gyerek, vagy az illető maga is "nyer" és jobb pozíciót tud elérni (egyetemi végzettség, magasabb beosztás, jobb lehetőségek az országon belül stb. stb. stb.) a társadalomban. Pozsonyban például 14000 magyar él (cca. 3-4%-a a lakosságnak) mégis évről évre meg kell küzdenie a Duna utcai magyar iskolának a diákokért. Egyszerűen nincs igény a magyar nyelvű oktatásra.

tevevanegypupu 2011.10.30. 20:11:12

@Vhailor:

Az a furcsa, hogy nagyon fejlett oszagokba tavozo magyarok, akik a soha vissza nem teres remenytelensegevel mentek el az orszagbol mondjuk 1956-ban, sokkal magasabb eletszinvonalat kiharcolva maguknak mint amit otthon hagytak, milen sokaig oriztek magyarsagukat. Az a sok magyar klub meg magyar szinhjatszas es magyar haz a vilag minden tajan azert meg mindig mukodik, bar a harmadk generacio mar nemigen beszel magyarul, viszont megis magyarnak (is) vallja magat. Persze ok megtehetik, az orszagok torvenyei megengedik, hogy szabadon beszeljenek, eljenek olyan modon ahogy nekik tetszik.;A kornyezo, elcsatolt orszagreszekben viszont akkor oriztek jobban magyarsagukat es vallaltak kockazatot erte, amikor komoly buntetest is kaphattak. Ugy latszik a szabadsag - bar elegge korlatozott - forditottan aranyossa tette ezt a magyarsag vallalast: minel inkabb szabad magyarnak lenni, annal inkabb valnak idegenne, asszimilalodnak. Es az is erdekes, hogy akik Magyarorszagon maradhattak, talan jobban fajlaljak ezt mint akiknek - idezojelben - kellene. Lehet, hogy hosszu tavon Trianon igazolodik. Neha az az erzesem, hogy ezt a romantikus erzuletet amit erzunk "hatarontuli testvereinkert" akok penzre szeretnek valtani. A sokfele magat magyarnak is mondo part annak ellenere, hogy tokeletesen beilleszkedett, az anyagi tamogatast megis igenyli az "anyaorszagtol".

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.30. 20:30:42

@tevevanegypupu:

Az 56-os emigránsoknak általában szerencséjük volt. A nyugat valamilyen szinten kárpótolta őket ösztöndíjakkal, támogatásokkal és tegyük hozzá, hogy nem az alsó rétege a társadalomnak menekült el, hanem az értelmiség, az ifjúság, amely tele volt idealizmussal és tenni akarással. Ismerek én is egy pár embert, aki kint maradt és ott alapított családot, köszönik szépen, jól vannak.

Nem is anyagi támogatást várnak a határon túliak, bár egy részük biztos, ezek viszont jellemzően az etnobizniszben működő vállalkozók és a magyar pártok klientúrájához tartoznak. Hogy mennyien vannak azt én nem tudom megsaccolni. De az átlag határon túli magyar, vagy "keverék" nem alamizsnát akar, hanem egy sikeres Magyarországot szeretne látni, ahol "jó magyarnak lenni", ahol van munkahely, ahol van (magyar) kultúra, amely fiatalos, amely duzzad az erőtől, amelyre büszke is lehet. A mai Magyarország pedig nem ilyen. Hogy miért? Az már egy más kérdés.

tevevanegypupu 2011.10.30. 21:23:32

@Vhailor:
A sikeres Magyarorsag varat magara, de legalabb bekeben vagy jo szomszedsagban kellene elni, ha mar a helyzeten nem lehet valtoztatni
Azt hihetnenk, hogy erre az Europai Unio lett volna a megoldas, egyelore ez sem jott ossze.Plane most, ha esetleg megint Fico jon.

tevevanegypupu 2011.10.30. 21:23:32

@Vhailor:
A sikeres Magyarorsag varat magara, de legalabb bekeben vagy jo szomszedsagban kellene elni, ha mar a helyzeten nem lehet valtoztatni
Azt hihetnenk, hogy erre az Europai Unio lett volna a megoldas, egyelore ez sem jott ossze.Plane most, ha esetleg megint Fico jon.

tevevanegypupu 2011.10.30. 21:23:32

@Vhailor:
A sikeres Magyarorsag varat magara, de legalabb bekeben vagy jo szomszedsagban kellene elni, ha mar a helyzeten nem lehet valtoztatni
Azt hihetnenk, hogy erre az Europai Unio lett volna a megoldas, egyelore ez sem jott ossze.Plane most, ha esetleg megint Fico jon.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.10.31. 11:00:17

@Vhailor:

itt a lényeg. a felvidéki magyar eltahósodott, elanyagiasodott tót alember. olvadjon.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2011.10.31. 12:22:13

@málnási: A felvidéki magyar semmivel sem kevésbé anyagias vagy tahó mint mondjuk az anyaországi. Azért olvad, mert így javítani tud társadalmi pozícióján, a beolvadást még megkönnyít az is, hogy a szlovák kulturálisan közelebb áll hozzá mint mondjuk a délvidékiekhez/erdélyiekhez a sokkal balkánibb és egyúttal ortodox szerbek/románok.

Még jobb példa erre a burgenlandi maradék magyarság - 1919-ben még harcoltak az osztrák csendőrök ellen. Mára szinte kivesztek. Miért? Mert egyszerűen jobb osztráknak lenni Ausztriában mint magyarnak.
süti beállítások módosítása